mandag, august 23, 2004

Parfymert Søndag

Sto opp tidlig og reiste av sted for å kjøpe brød i det tyske bakeriet i Elviria. La merke til en påtrengende duft i bilen i det jeg kjørte ut av garasjen. Det luktet som et parfymeri på Lillestrøm. ”Noen” har funnet det for godt å plassere en liten dings som spyler ut ”parfyme” på dashbordet. Den er nå fjernet. Makan.

I lang tid har jeg ”soltørket” tomater i ovnen hjemme, del dem i to, ha over litt olivenolje, hvitløk og timian og la stå i 12-24 timer på lav temperatur (50-70C). Det funker jo iogforseg bra, men soltørket blir de vel kanskje ikke. Dermed bestemte jeg meg for å forsøke ekte soltørking, og sol er det jo definitivt nok av her nede. Kjøpte et par kilo plommetomater igår, og de ble behørig delt i to og plassert på et stekebrett i solsteken. I eftermiddag ble de flyttet fra den sydvendte til den vestvendte terrassen for å maksimere soltiden. Det ser ut til at operasjonen vil fortsette enda noen dager.

Efter frokost var det på tide å igangsette et lite prosjekt av selvutviklende art jeg har hatt i tankene en stund. Jobbet med det frem til det var tid å tenke på lunsj. Dro inn til Marbella, og tok en runde i gamlebyen og langs hovedgaten. Merkverdig få folk å se. Er det ikke August da? Spiste litt tapas på et sted det var litt liv, det var fin stemning, men det var ikke alle tapi som var like bra for å si det sånn. Synd at Tasca Antonio er stengt på Søndager.

På stranden nedenfor Elviria fikk jeg svaret på hvor alle var blitt av. De lå i milliontall utover sanden, en salig blanding av nordboere - som gjerne kretser rundt strandrestaurantene og deres solsenger, og infødte som har med hele familien, skyggetelt, parasoller, griller, stoler og desslike. Det var fullt overalt. Jeg tok en forfriskende svømmetur, og la derefter ut på min sedvanlige gåsålangtmankommerforsåogsnuoggåtilbaketur langs stranden, som er ca 8 km. Mye rart her men også en del fint å se, solbrillene hjelper jo til at man ikke blir arrestert for stirring.

Litt mer jobbing efter tilbakekomst og en time i solen på terrassen med en god bok og jeg var klar for litt enkel mat. Litt ost, poivron del padron (små grønne paprika som freses lett i pannen), chistorra (tynne pølser som flås og sprøstekes), og litt kald spansk hvitvin mettet og var forfriskende nok.

Imorgen blir det definitivt fisk.