tirsdag, august 24, 2004

På markedet

Sto opp i halvnitiden, spiste frokost og dro til markedet i Marbella slik at jeg var der ca. 09:30. Perfekt tidspunkt, få biler på veien, lett å parkere og viktigst av alt, utvalg. Markedet flyttet til nye lokaler ifjor, de gamle lå litt lenger opp i byen i en diger lagerhall hvor inndelingen mellom fisk,kjøtt og grønnsaker/krydder/blomster/diverse var gjort gatevis. Efter flyttingen til en bygning i maurisk (det er tanken iallefall) arktikektur, et slags pentagram på toppen av et stort parkeringshus, er inndelingen slik at fisk er til venstre i det man kommer inn, kjøtt til høyre. Ved å følge pentagrammet kommer man tilbake til utgangspunktet. Ved telling i dag, kom jeg til at det var 60 fiskehandlere, 12 slaktere, en knivsliper, to tørrvarebutikker og en blomsterbutikk. I midten er den en slags åpen plass og rundt denne plassen ligger grønnsaksbodene. Det er vel en 7-8 forskjellige boder og et par krydderhandlersker.

Utvalget er enormt, man finner mollusker i alle former, knivskjell, hjerteskjell, blåskjell, sjøpølse, kamskjell og en myriade andre jeg ikke kan navnet på. Reker/scampi i alle størrelser og prisklasser, sjøkreps, hummer, languster, østers (dem holder jeg meg unna her nede). Mulle – store og små, havabbor, brasme, brosme, dorade, tunfisk i en rekke varianter, sverdfisk, ansjos, st. peters fisk, piggvar, laks, akkar, blekksprut, torsk, flyndrer, sjøtunge, breiflabb, kveite, ål og nok en gang en hel masse annet som jeg ikke kommer på i farten eller mangler ord for. Jeg kjøpte et par sylferske muller som var forfriskende blanke i øynene, på ca 250 gram hver og fire store sjøkreps. Sjøkreps er jo som regel bedre i nord, men det er lenge siden jeg har spist slike og fristelsen ble for stor.

Slakterne som tar over der fiskediskene ender, er typisk spesialisert. Noen har alt inne fjærkre, andre alt innen okse, kalv, lam og svin. Her finner man vaktler, kyllinger, høner, kalkuner, kaniner, kveg i alle varianter, gris, geiter og lam. De kommer i alle former og det er en fryd bare å gå rundt å titte. Rent bort i fra et lite lår av cordero lechal, ”melkeforet lam” jeg ikke kunne la ligge, lot jeg slakterne være i fred i dag.

Som når det gjelder fisk, er det vikitg å sveipe over utvalget før man bestemmer seg for hva man skal handle og av hvem. Her er alt som har sin sesong for øyeblikket, tomater små som erter eller store som meloner. Ferske fiken, salater i alle varianter. Artisjokker, meloner, asparges, paprika i alle varianter, bønner og belger, bringebær, jordbær, bjørnebær, urter, sitrus, kål. En ting som slår meg er at alt ser så friskt og frodig ut. Blomkålen, salatene er mye større enn vi er vant til i norge og langt sprøere. I det hele tatt en fryd å handle her. Jeg valgte til slutt en bunt storbladet ruccola, den største tomaten jeg kunne finne av en litt knudrete type, 3 artisjokker som ba om å bli kjøpt, en kurv bringebær, én gulrot og en bunt med estragon.

Tilbake i leiligheten klokken 10:30. Fiskehandleren hadde ikke forstått mine fakter om at han skulle rosse fisken, han tok ut innmaten og det var det, han var så gammel at jeg ikke plaget ham mer. Rossing blir nemmelig fort litt grisete hvis man skal gjøre det hjemme på kjøkkene. Det innebærer alstå at fiskens ytre skjell må fjernes. Dette gjør man ved å trekke baksiden av en kniv mot skjellene slik at de løsner, det vil si de spruter gjerne i alle retninger og det er jo litt upraktisk inne. Vi har imidlertid et praktisk utekjøkken med benk, vask og rennende vann slik at dette ikke er noe problem i det hele tatt. Min favorittaktivitet her ned må faktisk være å stå der ute og forberede mis en place (kjøkkenorden), vaske og rense fisk og skalldyr, kutte grønnsaker osv. Særlig middagsforberedelser passer bra her, mens solen går ned og man tar seg noe passende godt å drikke til og man pusler med bitene til det som skal bli et måltid.

Vel, da mine muller var behørig rosset, filetert og debenet og plassert med plastfolie over seg i kjøleskapet ble sjøkrepsene forberedt og ditto lagt til kjøling. Det er dem jeg planlegger å spise til lunsj, som det vel begynner å bli tid for nå.