tirsdag, august 24, 2004

Mulle

Som sagt hadde jeg to muller. De var allerede forberedt, men jeg trengte strengt tatt bare én til middag. Det er en enkel sak å kjøpe mer enn man kan takle på matmarkedet. Hva skulle jeg så gjøre med den siste? Gravmulle. Hvor vanskelig kan det være? Jeg hakket en del av den estragon som var til overs, la halvparten av resten på en tallerken, laget en blanding av sukker og salt (half and half) og blandet med hakket estragon. Forberedte så en blanding av én spiseskje Absinthe og én med limejucice. Smurte inn fisken med sukkersaltestragon blandingen på begge sider og siden abinth og lime blandingen. Dekket tallerknen med estragonkvister, la en filét med skinnsiden ned og den andre på topp. Så mer estragonkvister på toppen. På med plasfolie, og inn i kjøleskapet. Dette er høyst eksperimentelt. Absinth og estragongravet mulle! Vi får se imorgen hva som kommer ut av det.

Renset artisjokkene og skar en liten løk i tynne skiver, svettet løken i 10 minutter i pannen med litt olivenolje, tilsatte 1/8 biter av artisjokkhjertene, litt sitron og salt/pepper, og stekte under lokk i nye 10 minutter. Av med lokket og inn med en skvett hvitvin, på med lokket. Stekte fisken med skinnsiden ned i 1 minutt+ på full guffe, og 40 sekunder på den andre. Anrettet fisk og artisjokker, litt sitron og vin i pannen, kokte inn og helte over. Fisk blir ikke stort bedre. Konsistensen på fisk av middelhavsfisk her nede er slik (fordi den er fersk) at det ikke nytter å få til det samme i Norge. Man må simpelthen lage noe annet.

Må hente litt mer vin.

Apropos vin. Siden jeg idag skulle lage litt fisk, var det naturlig å besøke Pablo – vinhandleren i Marbella, for å se om han hadde flere flasker igjen av det som, gitt min erfaring, må være Spanias beste hvitvin. Det hadde han, og jeg kjøpte to flasker. Chivite, Coleccion 125 fra Bodegas Juilan Chivite, Navarra, for anledningen årgang 2001. Dette er til Spania som Montrachet er til Bourgogne, og Gaya & Rey til Piemonte. En fantastisk vin med honning og urter og en utrolig kompleksitet. Dog er den ikke helt billig. Mmmmmmmmm.

Hva er egentlig ferie? For meg er det iallefall å gjøre ting jeg ikke gjør til daglig, ikke å gjøre ingenting.