lørdag, mai 28, 2005

Forsinket ankomst til Marbella

Ankom Malaga i rute. Vel, det vil si, flyet var i rute, men jeg hadde av utenforliggende årsaker blitt beheftet ett døgn i Oslo. Min koffert var tung. Av flere grunner. Det vil si to. En side med røkelaks fra sentralen for slike og vilt. Og en stenmorter med tilhørende pestel. Sistnenvte måtte med fordi det som kjent er umulig å oppdrive en sådann i disse trakter. Av en eller annen grunn var damen som mottok bagasjen i SAS skranken, vennligheten selv og maste ikke om overvekt. Jeg var halvt foberedt på å måtte ta morteren i håndbagasjen.

Det begynner å gå opp for meg at taxinæringen her nede drives som en slags mafiavirksomhet. Iallefall dersom man tar taxi fra flyplassen. I September 2004 var prisen 55 Euro. I 2003, 45 Euro. I år 70 Euro!!. Det er omtrent det samme som det koster til Oslo fra Gardermoen, som jo er en god del lenger. Jeg forsøkte å nekte, men han mente bestemt at dette var tariffen. Yeah, right. Moralen er, spør om prisen på forhånd.

Rakk en lang tur på stranden og et par timer i koma på stranden før jeg dro hjem til en drink på terrassen i solen med litt oppbyggende litteratur.

Fremfor alt bør en som er blitt fyrste ved folkets hjelp, pleie folkets vennskap. Hvilket faller ham lett, da folket ikke ønsker annet enn å bli undertrykket. Den som derimot blir fyrste med stormennenes hjelp, bør fremfor alt annet forsøke å vinne folket for seg. Hvilket vil bli enkelt når han beskytter det. Og når folket opplever noe godt fra en de ventet noe ondt, føler de seg enda sterkere knyttet til sin velgjører.

Fyrsten, Machiavelli, Kapittel IX, 5te avsnitt

Til middag, en enkel Entrecote, salat og en god Rioja.