onsdag, august 25, 2004

Morter

Jeg har lenge planlagt å kjøpe en morter, som jo er et greit instrument når man lager litt mat. Hjemme kan man sikkert erhverve morter på REMI i disse dager, en eller annen har vel skrevet en folkelig kokebok hvor ideén er solgt inn. Her nede er det helt umulig å finne dette historiske kokeremedium. Helt umulig. Jeg har sett overalt, og på veien har jeg forstått at det her kalles Mortero (eller noe sånt). Jeg blir vist moderne kjøkkenmaskiner, de gjør da samme jobben. Eller, hvis jeg er ekstra heldig, små fingerbølpyntemortere i porselen eller oliventre – hva noen skal med dem er for meg en gåte.

Jeg vil ha en stor solid og tung morter i sten med tilhørende pestel (norsk?). Jeg var innom vinmuseét i Ojen, en liten hvitkalket landsby oppe i åsen over Marbella, i ens ærend for å kjøpe olivenolje. Der selger de La Laguna de fuente de Piedra som hvert år vinner priser for sin olje. Kompleks, fruktig og intens, en strålende olje med meget lavt syreinnhold (0.1). Vinmuseét er en slags blanding av museum og butikk hvor de selger en god blanding av vin, porselen, nips og – olinvenolje. Man kan også smake egnens viner med litt jamon eller lokale pølser som tiltygg. Over et glass fino og en tallerken pata negra la jeg frem mitt problem overfor innehaveren som snakket godt engelsk. Jeg hadde allrede registrert et hel hylle med olivenmortere i dvergutførelse, men fikk forklart ham hva jeg så efter. ”Hvorfor finnes det ikke mortere i sten?”. ”De er for tunge, ingen ville kjøpe dem”. Der er vi ved kjernen, vi befinner oss for nær turismen. Alt er gearet opp mot hva som er salgbart. Han mente dog at - i ett veikryss nær Antequera, vel 100 km herfra, det der burde være god anledning til å finne det jeg så efter. Akk og ve.

Jeg spiste en mindre minneverdig lunsj i form av tapas i Ojen, tabbe at jeg ikke fulgte min opprinnelige plan om lunsj på Casa de Era som ligger mellom Ojen og Marbella. Her har jeg hatt flere minnerike måltider tidligere. Lærdom tatt.

Tur på stranden som alltid. Kankje skal jeg være litt dristig å gå andre veien neste gang?

Tomatene tøker fremdeles, enkelte har blitt helt tørre og jeg må jo smake. Intens tomatsmak, glimrende snacks. Av redsel for at det skal bli tomt, la jeg ut en ny ladning, denne renset for skinn og frø. De planlegger jeg å tørke litt kortere og bruke som tilbehør til fisk.

Middag idag ble enkel. En gaspacho inspirert av El lago, tomater, flådd og kjørt til en tomatsaus sammen med saften av en appelsin og en teskje eddik samt salt og pepper, rystet i shaker med isbiter, og silt i en bolle hvor jeg pisket inn litt av min nyerhvervede olivenolje. Meget godt. Videre den abinthe-og-estragon-gravede-mulle med sennepssaus - for anledningen tilsmakt med et par dråper absinthe. Overaskende bra. Fikk følge av god Cava.

Det ble ikke noe jobbing idag, det er jo det fine med å ha ferie, man kan tillate seg å være litt lat.

Ahoj.