tirsdag, mai 31, 2005

Laks og tapas, lyn og torden

Akkurat nå herjer et forykende tordenvær. Det kom susene inn fra Afrika og dro over åsen og innover i landet. Forsøkte å ta bilder, men utstyret har ingen manuell innstilling, uten at det nødvendigvis hadde hjulpet meg noe særlig om det hadde hatt det. Alt ble svart. Men jeg SÅ iallefall et par hundre lyn. Facinerende. Og så gikk strømmen selvsagt. Det viste seg heldigvis bare å være hovedsikringen.

Sov relativt lenge idag, det vil si, jeg sov litt lenger da jeg oppdaget at været ikke var helt på topp. Det regnet gjennom natten igår, men klarnet ut over dagen. Jeg hadde en misjon idag, og det var å overbringe en side med røkelaks fra laks og viltsentralen til min venn Antonio. Mannen bak Marbellas beste tapas. Et lite hull i veggen i gamlebyen som kun er åpent til lunsj (tidligere omtalt). Jeg hadde satt meg fore at han sikkert kunne ha glede av litt ekte vare fra Norge.

Det er jo stort sett bare fabrikkvare som forlater Norge. Ja, foruten Balik da, som spesialoppdretter laks i Norge, og betaler dobbel pris, før den ferske fisken sendes med kjølebil (eller mer sannsynlig fly) til en liten landsby i Sveits åttehundrede meter over havet hvor de røker, steller og pakker for så å selge herligheten for et par tusen kroner kiloen. But I digress.

Det skulle vise seg at han ble meget fornøyd. Jeg måtte hilse utallige ganger på ham og hans kone som han driver stedet sammen med. Hilse på hans spanske gjester. På ordføreren. På hans onkel. And so on. Fikk servert en laaaaaaaang rekke tapa, små ferske ansjosfileter marinert i olivenolje, vaktelegg med lardo og paprika, moussaka, paella, fritert klippfisk, skinke. Til og med en dessert, en slags iskake som konen kom med til kaffen. Og jeg fikk ikke lov til å betale for meg. Og måtte love å komme tilbake snart. Dette med laksen var i allefall en god idé og en sann glede. Stedet anbefales selvsagt sterkt for dem som måtte komme hit.

Ellers har jeg kun lest aviser og syslet med diverse hobbyprosjekter. Gitt den, noe større enn planlagte lunsjen, ble det enkel middag kun bestående av kalveinvoltini (tynne skiver av flatbiff), fyllt med persille, pepper og sitronzest,brettet og stekt kjapt i smør og frest med en skvett hvitvin.

Uansett vær, blir det en tur på fiskemarkedet imorgen. Ellers har jeg ingen store planer. Oj, der tordnet det voldsomt igjen. Vel, det gir seg vel til slutt.