torsdag, juli 10, 2008

Train Grand Vitesse

Jeg sitter nå på et tog med retning Paris. Det går unna. Av og til kjører vi parallelt med bilene. De har ikke sjans og sakker hjelpeløst akterut. Vognen på 1.klasse er neppe som i gamle dager, men det er god plass, air condition og strøm til PC. Ingen netttilgang.

Riktignok var det først efter kryssing av grensen til Frankrike vi cruiset i TGV hastighet. Efter et kort stopp i Strasbourg er Paris neste om et par timer.

Dette er ikke første togtur denne uken. Igår gikk turen fra Voss til Oslo – dét gikk ikke like fort. Det er en evighet siden siste tur med Bergensbanen, og det kan konstateres at intet har skjedd.Mitt forsøk på å bestille komfortbillett gikk også i vasken. NSB fant plutselig ikke vognen da de skulle sette sammen toget. Fant dog en tom kupé med strøm og ”stengt” lapp på vinduet. Greit nok for meg.

Men nå altså Paris. Hva skal jeg her?

Vel, om jeg akkurat nå er på vei retning nord/nordvest, er vel Paris en slags omvei, i lengre perspektiv går tuen sørover. Skal spise lunsj på Astrance, en liten restaurant som fikk 3 Micheliin stjerner for et par år siden. Har foreløpig ingen planer utover dette.