tirsdag, mai 31, 2005

Akkar, Mulle og Massasje

Var på plass på fiskemarkedet klokken 10. Alltid en fornøyelse å komme tilbake. Fisk og skalldyr en masse. Det var stor kø i en av de mindre båsene. Jeg nærmet meg og så et knippe fisk som lå på disken og pustet. Så ut som om de hadde skarpe finner og pigger overalt. Jeg antar det må ha vært flyvefisk. Må forsøke det en gang. Dagens fangst ble en stor Mulle og et par akkar.

Det var fremdeles grått da jeg kom hjem. Satt på terrassen og jobbet litt frem til det var tid for lunsj. Renset akkaren (calamari), skar dem i ringer og dyppet disse i en røre laget av mel, øl, krydder og bakepulver. Friterte dem og spiste med sitron. Salat på siden. Herlig.

Da lunsjen var unnagjort, var skyene drevet bort. Dro en tur på stranden. Der ble jeg var av en thai dame som tydeligvis tilbød massasje på stranden. Efter at hun hadde gjort seg ferdig med en hel famile og kom i min retning vinket jeg til henne. Hun skulle ha 20 Euro for en halv time. Det var det definitivt verdt. Leste litt. Badet. Kaldt vann. Gikk så en lang tur på stranden. Leste litt mer. Slumret. Deilig temperatur, rundt 28 grader.

Til middag tilbredte jeg mullen. Fileterte og renset den for skjell og ben. Kokte kraft på bena. Til den laget jeg en bouride, som er en slags potetfisksafranmajonessaus, med biter av tomat confit. Man sauterer først litt løk og hvitløk i olivenolje. Tilsetter en kvart potet i tynne skiver, litt finhakket fiskekjøtt, safran, salt, cayenne og fiskekraft. Koker dette i ca 10 minutter. Så kjøres den til en mos i mixeren, presses gjennom en sikt, tilsettes litt sitronsaft og smakes til med krydder. Så pisker man inn olivenolje på majonesvis. Fisken panerte jeg i litt mel og stekte kjapt på begge sider. Bouriden som et speil, tomatconfit spredt utover og fisken på toppen. Herlig.


Nok en dag uten særlig med aktivitet. Dette begynner jo å ligne på ferie.