onsdag, juni 08, 2005

Mandariner

Sto opp passe sent, og dro ned til det tyske bakeriet og kjøpte sechskornbrot som er grovt og holder seg godt. Litt slapp er jeg kanskje som ikke baker eget brød, men det for gjenstå til en gang jeg har gjester. Grenser for hva man gjør for seg selv.

Frokost med ferskpressede mandariner. Fant ut at appelsinene ikke var helt i vater. Ikke så rart gitt årstiden, men mandarinene avgir en fantastisk god juice. So the moral of the story is, stay away from oranges in summer, stick with mandarines.

Ankom Casa de la Era klokken 14:10. Har lenge tenkt meg hit men gitt nok en inkonsistens i Michelin guiden, la oss ikke snakke om Hohen Alpenstrasse i Østerike, hadde dette tidligere ikke vært mulig. For å komme hit tar man av mot Ojen, snurrer 180 grader i første rundkjøring og tar av en liten vei ned mot høyre efter ca 200 meter. Her serverer de såkalt ”gammelt kjøkken”. Gamle oppskrifter, ofte med maurisk innflytelse. Spiste en Salmorenjo, som viste seg å være ganske likt det jeg selv laget her forleden, en kald suppe med tomat og olivenolje, her ble den servert med biter av spansk pata negra skinke og hardkokt egg av egne høner som de sa. Bra, dog står ikke min versjon meget tilbake..

Spiste så en del friterte grønnsaker og sjømat. Meget bra. Så fulgte tunfisk med løk og vin. Som man kanskje skjønner, dreier det seg her om gammeldags mat. Velsmakende. Befriende med litt enkel kost.

Andre gjester kom til efterhvert, idet jeg ankom var jeg den eneste. I Spania spiser man definitivt ikke tidlig. Anbefales.

Sveipet innom La Canada og fant atter ingen klær, vanskelig å finne den ”rette” kvaliteten må vite, men endte opp med en DVD med Moby Dick som var på tilbud (som jeg ikke har rukket å se, forsøker å gjøre det imorgen, så jeg kan forlate den her).

Sedvanlig tur på stranden, avislesning i solen med utsikt til La Concha, og så tilberedning av aftenens måltid. Først en Ajo Blanco med melonkuler. Ajo Blanco er en klassiker her nede. Består av mandler, olivenolje, eddik, salt, pepper, vann og isbiter. Et poeng at isbitene ikke kommer fra det kalkbefengte vannet fra springen, men det gjelder jo forsåvidt annnet bruk av sådanne. Flaskevann gjelder. Kjøres i mikser, presses gjennom en sikt med noe av residualmassen tilsatt. Serveres med melonkuler som saltes lett. Divine.

Hovedretten besto i dag av et spelamlår (Cordero Lechal) på ca. en kilo.Smurte det inn med en blanding av rosmarin, hvitløk, salt, pepper og olivenolje. Stekte på medium varme i 25 minutter. Tok ut og penslet med en blanding av honning, olje, salt, pepper, og sennep. Inn igjen i 10 minutter på høy varme. Snudd underveis. Skar av det beste, resten blir til en ny rett imorgen. Servert kun med saltbakt sjalottløk. Herlig. Til dette drakk jeg en meget god rødvin som jeg fikk anbefalt hos Pablo, Pagos del Camino 2000 fra Rijoa. Anbefales.

Takker av med Ziggy Stardust i bakgrunnen, min tilfeldige gjennomspilling av platesamligen avgir stadig positive utfall.