tirsdag, juni 07, 2005

Strømbrudd, internett og salt

Var tidlig oppe og spiste frokost. Var nødt til å forsette med litt jobb, og da var det påkrevet med en raskere internettforbindelse enn det vi har hjemme. Måtte koble meg opp via VPN til jobben, og denslags går ikke rundt med modemforbindelse. Da jeg var vel installert på min faste internettcafé og alt var koblet opp, gikk strømmen i hele bygget. Jeg parkerte min PC og tok en runde i festivalbyen. Ting var definitivt i emning. Folk fartet i alle retninger, testet mikrofoner og tappekraner. Ditto utenfor Antonio. Hele plassen var ryddet for stoler og parasoller. En scene var kommet opp og vår venn, landsbygutten med hestehalen, sto bak den provisoriske ølreklamebaren og så, om mulig, enda mer forvirret ut.

Skjønte efterhvert at dette er en festival som pågår hele uken med varierende program. Imorgen kveld er det hiphopkonsert. Dagen efter Flamenco.

Vel tilbake hos min leverandør av internett, var strømmen atter tilbake. Jobbet et par timer, kun avbrutt av nok et strømbrudd. Vi er i Spania må vite. Lunsjen besto av diverse små retter i de forskjellige ”barene”. Litt Tortilla her, litt skinke der. Et grillspyd til venstre og en empanada til høyre. Alt velsmakende.

Handlet havabbor og diverse på La Canada, egnens gigakjøpesenter. Vanligvis liker jeg ikke å handle fisk andre steder enn på markedet, men idag var det ingen annen mulighet. Det er jo gjerne det siste man bør gjøre, gitt temperaturen, rundt 28, før man vender nesen hjemover.

Ultralang tur på stranden, først til venstre og så til høyre. Droppet innom Elviria for å kjøpe norske (de utenlandske var innkjøpt tidligere) aviser som først ankommer ut på dagen. Dumpet inn i noen andre Nordmenn, noe som ser ut til å være umulig å unngå akkurat her.

Middagen besto idag av Poivron la Padron, små grønne pepperfrukter som er uforutsigelig pikante eller milde. Stekes kjapt, saltes og peppres. Videre havabbor, innbakt i salt med diverse urter og sitron. Servert med olivenolje, sitronfileter og ovnstørkede tomater. Enkelt og ubeskrivelig godt.

En bra ting med å ha all verdens tid til disp, er at jeg får anledning til å høre på musikk. Har med min Ipod med 500+ CD’er som jeg aldri har tid til å høre på ellers. Setter den på random, og lar det stå til. Akkurat nå er det Bob Dylan.

Vel, det får være nok får idag. Det skjer jo ikke akkurat så mye her, men det er vel litt av poenget.