torsdag, juni 09, 2005

Gipsy Stew

Sto opp passe tidlig. Ryddet litt. Spiste frokost. Nok en fin klar dag.

Dro inn til Marbella. Parkerte på markedet. Handlet klær uten konsulent. Risikabelt. Når jeg endelig begynte tok det ikke mer enn 10 minutter. Ble ikke billig. Tok et par tapas på Antonios stand i festivalmodus. Denne festivalen er åpenbart store greier. Hele byen står på hodet en hel uke. Betalte lite, det meste var på huset. Tok farvel og dro innom en annen stand og spiste et grillspyd og en empanada med arabisk smak. Handlet basevarer på La Canada pluss litt ansjos i olivenolje og tunfisk, også i olivenolje, på boks fra Ortiz, som er best på slikt, til meg selv.

Lesset av, inn og bort. Dro ned på stranden. Leste litt. Massasje - gjorde godt.. Lang svømmetur. Deilig vann. Vind. Lengere enn lang tur på stranden. Utsikt til La Concha. Dro hjem og kjøpte en innholdsløs avis. Leste denne i solen på terrassen.

Laget det jeg vil kalle en ”Gipsy Stew”. Stekte løk, paprika og en potet i olivenolje, tilsatte tre fileterte og skinnfrigjorte plommetomater, og en maurisk krydderblanding bestående av nellik, kanel, korianderfrø, spisskummin, tre typer pepper, cayennepepper, muskattnøtt, salt og safran ( Her kom min medbragte stenmorter, turens gave til leiligheten, til anvendelse). Tilsatte litt sherry og en boks med moulinerte plommetomater, og biter av gårsdagens lam. Kokte halvannen time. Servert overstrødd med hakket persille og sitronzest. Virkelig en killer.


Gipsy Stew

Jeg får runde av med generelle betraktninger om alt jeg ikke har gjort når jeg kommer hjem, men det har iallefall vært en strålende ferie, dog uten utrettelser av betydning.