lørdag, februar 25, 2006

Atter alper

Nok en kort alpetur paa gang. Peer Timo, hans kollaga Tomas (23) og undertegnede er med paa turen. Flighten til Zurich gikk efter planen og vi overnattet i Per Timos foreldres nye leilighet i Oberägeri, meget imponerende bopel. Sveitsisk byggeskikk leverer kvalitet litt over det vi er vant til i Norge.

Dro avgaarde fredag morgen 07:20 og ankom Andermatt, foeste stopp paa turen. Andermatt ligger paa taket av Gothardt tunellen, et sted som ikke akkurat er overfylt av turister, men her er det mye bra offpiste muligheter. Vaeret var heller graatt, men det var store mengder sne her. Vi kjoerte rimelig hardt i det flate lyset, litt carving, kuler og noe offpiste. Det flate lyset la begrensninger paa sistnevnte aktivitet. Peer Timo og hans apprentice ga seg en tur foer meg og vi avtalte aa moetes paa parkeringsplassen. Jeg dro til topps og kjoerte til bunnen, som sedvanlig uten aa stoppe. Gitt forholdene var det tungt paa slutten efter 1500 hoeydemeter. PT og co, var ingen steds aa se. Jeg ventet ved bilen i mine svaert ukomfortable stoevler, uten noekell hadde jeg intet valg. De ankom et kvarter senere. De hadde stoppet for en oel foer de tok til paa nedturen.

Alt i alt en fin treningsoekt gitt forholdene. Vi kjoerte til Furkapasstoget noen kilometer unna og kjoerte ombord med bilen. Tretti minutter senere kjoerte vi nedover dalen mot Brig og Vips foer vi satte kursen mot Zermatt.