fredag, oktober 06, 2006

Sightseeing og luftig lunsj

Våknet rundt 08:30 efter en god natts søvn, merket lite til tegn på jet lag. Frokosten på Raffles var ikke noe å snakke om, her er det rom for forbedring.

Den eneste fornuftige måten å komme seg rundtomkring i Singapore, gitt dårlig tid, høy temperatur (32 C) og luftfuktighet (100%) er å leie en bil med sjåfør - det er overkommelig prismessig og meget behagelig når man kommer inn i kulden efter en liten tur ut. Vi var innom de forskjellige etniske delene av byen (kinesisk, malay og indisk) og det pågikk festivaler alle vegne, byen så ut til å være svært så fargerik. Litt synd jeg ikke kunne bli lenger.

Spiste lunsj på Hai Tien Lo, på toppen av skyskraperen Pan Pacific. Det skulle, ifølge min sjåfør, være byens beste kinesiske restaurant. Og jeg var meget godt fornøyd, har ikke helt kalibrert meg for topp kinesisk mat ennå, men dette var helt klart noe av det bedre jeg har spist.

Jeg startet med dumplings av reker, innbakt i pasta, som var dekket med en slags wasabisaus. En hel fritert soft shell crab med chilli, det var lett å merke at den var sylfersk. Pekingand og foisgras med mango, ble litt i overkant mektig. Hummersuppe, hot and sour, var ren og frisk. Ikke antydning til MSG her.

Kinesiske menyer på fancy, og iogforseg på mindre formelle steder, har ofte innslag av retter, som vi i beste fall kan kalle, eksotiske. Ting som abalone, glassmanet, haifinne, bukkehorn etc. Disse er angivelig bra for helsen, potensen eller hva vet jeg. Dette er ofte uforholdmessig dyrt uten at det nødvendigvis blir noen stor kulinarisk sukkess. Jeg bestemte meg likevel for å prøve noe jeg stadig har sett omtalt, "birds nest" eller om man vil, svalerede, eller om man skal være enda mer konkret, svaleredespytt. Min rett var eggehvite, blandet med svaleredespytt og risnudler. En kraftig suppe ble servært ved siden av. Det var i og for seg interessant, ren og klar smak, men kanskje litt kjedelig og definitivt ikke saliverende.

Avsluttet med sweet and sour pork med crispy walnøtter og sesamfrø. Dette var en meget spennende kombinasjon, at en slik enkel omnitilstedeværende rett kan tranformeres til noe slik, viser hvor viktig det er med idéer, teknikk og førsteklasses råvarer.

Singapore er rent og ryddig, merkelig nok så jeg ikke en uniformert person (sett bort fra den høydt dekorerte indiske Rajha, eller hva han nå var, som på perfekt oxford english ønsket alle Raffles gjester velkommen og farvel). Her bare funker ting, men storebror ser det. Her er det kameraer over alt. Kan godt forestille meg en kontrollsentral på størrelse med en fotballbane under jorden i sentrum med tusenvis av skjermer og kontrollanter.